Waves up North kan nu præsentere sommerens og efterårets program 2026. Det byder – som vi gerne vil det – på en bred vifte af de rørelser, tidens nye musik har på hjerte. Og udført af en lang række aktører, lokale, danske og internationale.
Alle aktiviteter finder sted i Det Gamle Rådhus · Torvet 5 · Nørresundby.
Primo juli
Tirsdag d. 7. juli kl. 19.30:
Lucas Ounissi, trombone (Frankrig)
Onsdag d. 8. Juli kl. 19.30:
Liam Mallet, fløjte (New Zealand / Tyskland) & Horia Dumitrache, klarinet (Rumænien)
Sommerkoncerter
Lørdag d. 11. juli kl. 19.30:
Maxime Desert, viola (Frankrig)
Fredag d. 7. august kl. 19.30:
Karolina Leedo, fløjte (Estland/DK)
Lørdag d. 8. august kl. 19.30:
Antonio Jiménez-Marin, trombone (Spanien)
De tre koncerter er også tilmeldt i årets Vendsyssel Festival.
Billetter kan købes på www.vendsysselfestival.dk.
OpenDays Festival
Fredag d. 30. oktober:
Kl. 19.30: Rudersdal Kammersolister
Lørdag d. 31. oktober:
RÅDHUSET SYNGER:
Kl. 16.00: CIKADA String Quartet (Norge)
Kl. 19.30: Open Night: Lokale aktører
Kl. 21.00: Late Night: Lyd & lys, musik & lyrik – forvent en farverig og kreativ time!
Søndag 1. november:
Kl. 14.00: Duo Cæcilia alias Nina Brewer-Schmidt, sopran & Maria Lundbak, obo, featuring Jesper Sivebæk, guitar & Malte Vendelby, slagtøj
Kl. 15.00: Studerende fra MGK Nord i sammenspil med Andras Olsen, musiker og komponist
Kl. 16.00: Ensemble Abstraktion, dirigent Robert Andrew Baker
Kl. 17.00: Vor Frue Kirkes pigekor, Aalborg, dirigent Dorthe Græsborg Bruun
AÑÁ International Ensemble 2026
(nationalt og internationalt)
Solist: Antoin Herrera-López Kessel, baryton
Dirigent: Peter Bogaert (Belgien)
Lørdag d. 5. december kl. 15.00: Afslutningskoncert
AÑÁ International Ensemble
I december 2025 kunne vi i Waves up North for første gang realisere en gammel drøm og et nyt initiativ under titlen, AÑÁ International Ensemble, udviklet af den cubansk fødte komponist, Louis Franz Aguirre. Idéen er at samle et internationalt high class ensemble i december hvert år, i varierende størrelser og med nye sangere og musikere fra gang til gang.
2025 blev ensemblets debut- og forsøgsår – og hvilken debut det blev!
Her mødtes seks professionelle, internationalt anerkendte musikere i Aalborg i nogle dage og indstuderede et spændende program, komponeret af en håndfuld af nutidens komponister.
I løbet af dagene iscenesatte vi også to satellitkoncerter med to af musikerne på Hovedbiblioteket og Kedelhallen i Nordkraft, hvor alle interesserede kunne komme forbi og, helt gratis, opleve helt ny musik fra to eminent dygtige musikere.
Hele forløbet mundede ud i et brag af en afslutningskoncert på Det Gamle Rådhus i Nørresundby.
Vi ser frem til at præsentere AÑÁ International Ensemble i de kommende år!
De deltagende musikere anno 2025 var:
Liam Mallet, fløjte (New Zealand/Tyskland), Horia Dumitrache, klarinet (Rumænien/Tyskland), Henriette Jensen, saxofon (DK), Talvi Hunt, piano (Estland), David Hildebrandt, percussion (DK), Mathias Reumert, percussion og dirigent (DK).
Tak til KODA Kulturs Projektpulje for at have støttet projektet i 2025. Fotos af Stine Viuf m.fl.
Waves up North tager et nyt skridt
Med ny organisering og tættere samarbejde.
VIDEO: Se når MGK studerende fra Aalborg Kulturskole møder 4 musikere fra Athelas Sinfonietta Copenhagen i indstudering og uropførelse af nyt værk af Lois Destremau.
"Mageløst triospil i sjælden konstellation"
Masser af roser til New Gate Trio (og også lidt til Waves up North!)











